Home

abbekerk-in-danzig-februari-1939Het “MS Abbekerk” was een Nederlands koopvaardijschip dat een korte maar enerverende carrière had in de eerste jaren van de Tweede Wereld Oorlog. Het schip was nog maar 1,5 jaar oud toen het tijdens de Blitz in Londen in september 1940 zwaar werd beschadigd. Het koste een half jaar om haar te repareren. Omdat het, voor die tijd, een erg snel schip was, voer ze meestal alleen of in snelle troepen konvooien. Ze bevoorraadde de Engelsen in Egypte in juni 1941 en in begin 1942 was ze in Maleisië en Nederlands Indië ten tijde van de val van Singapore en Java. Ze werd ingezet om meer dan 1700 Amerikaanse en Australische militairen en burgers te evacueren uit Tjilatjap naar Fremantle, Australië. In augustus 1942 werd ze, 700 mijl ten westen van Ierland getorpedeerd door de Duitse U-604 en verging.

Deze website, geïnspireerd door mijn vaders memoires, verteld het verhaal van het schip. In het bijzonder haar reizen in de oorlog. Je vind hier veel informatie over The Ship (het schip), The crew (de bemanning), The Routes die ze aflegde en Pictures (foto’s) en Documenten die ik de laatste 15 jaar heb verzameld. Maar waarschijnlijk het interessantste zijn de verhalen van en over de mannen die op het schip voeren en een goed gedocumenteerd week-tot-week verslag van haar laatste, lange, reis in 1941 en 1942. Deze vind je onder The Stories (de verhalen) en onder Fragmenten.

Op deze website vind je alle verhalen en informatie via het menu bovenaan. Het menu aan de rechterkant geeft toegang tot de twee belangrijkste verhalen en toont eventueel ‘laatste nieuws’. Het menu aan de linkerkant geeft alle informatie die over een bepaalde reis beschikbaar is op de site. Dit menu geeft dus andere onderwerpen afhankelijk van het artikel dat je aan het lezen bent.

Ik ben veel dank verschuldigd aan iedereen die me heeft geholpen met verhalen, documenten, foto’s enzovoort. In het bijzonder de heer Ben van Essen uit Adelaide die het hele verhaal van mijn vader heeft vertaald in het Engels. Hierdoor was het mogelijk de site zo veel mogelijk tweetalig te maken: je kan kiezen voor Nederlands of Engels door te klikken op het vlaggetje links boven.

Als je informatie zoekt of juist zelf informatie hebt over de Abbekerk of de mannen die er op voeren, neem dan graag contact met me op: peter@peterenhanneke.nl .

Vind je de site nuttig, interessant of heb je opmerkingen? Laat een berichtje achter hieronder!

Peter Kik

Zaandam, september 2017

PS: Vanwege de (on)mogelijkheden van de website is het moeilijk gebleken de site volledig in twee talen uit te voeren. Met Engels als hoofdtaal mist soms (bijvoorbeeld in menu’s) de Nederlandse vertaling en enkele artikelen zijn ook nog niet vertaald door tijdgebrek.

No Responses

  1. Don schreef:

    Peter,

    I found your father’s story quite by accident, searching for maps that showed where Oosthaven (NEI) was, since I am reading a book about the USS Stewart in the early days of the war.
    I’m excited to read your father’s story – thank you keeping this webpage going!

  2. Dave schreef:

    Hello Neils ,Excellent story,enjoyed it very much and well written.Do you have this story in book form? as,I would love to have a copy,I am a Marine,Merchant Navy ,Navy researcher and very interested in these topics. Best Regards,Dave

  3. Walter schreef:

    Thank you for recording your father’s story.

    My own father spent most of the war, 1942-45, in Singapore as a PoW, and travelled on the WS12Z / DM1 convoys to get there, of which the Abbekerk formed part. It is only in the past year I have rediscovered some of his old papers and started my own research – your work has both encouraged me and been helpful, so thank you.

    My father was in the 85th Anti Tank regiment, which left the UK 12/13th November and arrived Singapore 13th January. I would greatly appreciate any information regarding which ship(s) this regiment travelled on for the journey, if you or any visitors to the site have any such knowledge.

    Once again, thank you for this labour of love, for preserving this history.

  4. Anthony Galvin schreef:

    Hi Peter. Fascinating story, and well presented. I am writing a guide to the history of the Thames in London, and would love to quote briefly your father’s experiences. Would I have your permission to do this?
    All the best, Anthony Galvin

  5. Bob Dailey schreef:

    As a 14 year old in 1942 I started work in the heart of London and later became an engineering apprentice. I became a ship’s engineer. In 1956 I took a one-way “Run-Job” from Holland to Cairns
    in the Konanda (Google it)and was an engineer on various Australian rust-buckets. I worked for ‘Australian Dredging’ (a subsidiary of Adrian Volker Dredging) for a few years and on an Australian Dredging contract in the port of Tjilatjap in 1970. Tjilatjap had been badly bombed by the Japanese and was derelict up to 1970 owing to the many wrecks and munitions laying on the river bed. The wrecks were dragged out of the river by cranes and torn apart by Javanese workers with hammer and chisel for scrap. Later, The Russians were also interested in Tjilatjap (Sukarno)for a submarine base, but that’s another story. I was re-travelling some of my own journeys when I chanced upon your fathers story.

    Kind Regards

    Bob Dailey

  6. Anoniem schreef:

    a great epitaph to a true seaman

  7. ian robinson schreef:

    I read your most interesting account of your father’s account of his day (feb 27 in the harbour at Tjilatjap). I was in the R.A.F.and boarded a dutch vessel Kota Gede at 5.30 a.m. on that day. We waited on deck all day and left the harbour at 8.00 p.m.
    I think it was the last one to leave. I have a book by aJapanese fighter pilot, Sabaru Sakai. He was in flight of aircraft which was sent to bomb Tjilatjap 0n the 28th. He wrote every ship had left the harbour ;so we just got out in time. Many allied service men owe their lives to the Dutch sea men who got them out. Regards Ian Robinson

  8. Walter Macnab schreef:

    Hi,
    I was browsing the Web the other day and came across the most interesting account of your Dad’s account of the voyage made by the MV Abbekerk from her sailing from Gourock on the Clyde until iis demise in the north Atlantic in August 1942. Iwas on board this ship at the time, being one of a group of four DEMS Gunners.(Later called Maritime AcAc Regiment). I could go on but rather than do so I would prefer you to contact me for further information if you have any questions to ask.
    Best wishes
    Walter Macnab

  9. William Vroombout schreef:

    Mijn vader heeft ook op de abbekerk gevaren en is ook gebombadeert en getorpadeert met de abbekerk. heeft daar wel over vertelt maar is in 1989 op 88 jarige leeftijd overleden ik kan nog wel wat verhalen herrinneren vindt het erg leuk om er iets over terug te vinden op het internet.

  10. Lynn Barkus schreef:

    I am currently typing up all of my father’s memoirs of the war and his time in Singapore. He passed away in 2001. Whilst piecing together some stories, I came across his memory of leaving Tjilatjap. My father’s troop had walked most of the way from Batavia to Tjilatjap – and were triumphant to see the sight of masses of troops on the main quayside. After reporting to the Army RTO, they were directed to the Abbekerk which they had to cross to board the ship tied next to it – the “Kota Gede”. They sailed on this ship for about 14 days to reach Columbo but before mainland was reached, they found out that the Abbekerk had been torpedoed on its way to Australia. This was one of my father’s very narrow escapes with his life.

    I hope you find this of interest and good luck with all your research.

    Regards, Lynn Barkus

  11. Jan Vel schreef:

    Hartelijk dank voor Uw bericht en website.
    Wij zijn momenteel bezig een klein boekje te schrijven over de Nederlandse bijdrage aan de strijd om Australie. We willen dit uitgeven bij de onthulling van een gedenkplaat hier in Adelaide voor al diegenen die een bijdrage in WW2 geleverd hebben.
    Ik neem aan dat U geen bezwaar heeft tegen het vermelden van enige feiten in uw website in het boekje.

    Groeten,

    Jan Vel

  12. adam elliott schreef:

    The german heavy armed merchant cruiser Atlantis, skippered by Bernhard Rogge, assumed the identity of the MV Abbekerk around May 21, 1940. The Atlantis had been posing as the Japanese Kasii Maru but allied wireless declared a Japanese merchant ship had been identified as a possible raider operating around Ceylon. Rogge made the changes and continued to operate in the the indian ocean before moving to the sunda strait. He kept the MV Abbekerk disguise for some months. The Atlantis was eventually sunk in November 1941 while on it’s way back to Germany. Refer to Rogge’s book ‘Under Ten Flags’

  13. Adm Gurita schreef:

    Hi Mr. Kik / Goedenavond meneer Kik,

    As a Dutch Japanese Navy freak I would like to direct your attention to the following:

    http://www.combinedfleet.com/PB-106_t.htm

    and especially the 10 January 1942 entry, of course! 🙂

    Being one of the very few Dutch frequenting Nihon Kaigun (www.combinedfleet.com) and j.aircraft.com, it was my pleasure and privilege to provide a substantial lot of the information for the ‘Shokaitei!’ (captured patrol boats) section, Dutch chapter, of the magnificient Nihon Kaigun website. Besides, I took a look on the NEI Forum after a too long absence there – and I saw your message about ABBEKERK.

    The next minute, so to say, the connection was made.
    I have a deep appreciation for your site and your father’s memoirs (one immediately recognizes the
    Sailor pure and simple – his story is to-the-point and honest). It seems there are not many like him left today… this self-promoted clubman-seat Admiral does not count himself among them, for instance).

    Als Nederlandse Japanse marine-gek zou ik graag Uw aandacht vestigen op de volgende link:

    http://www.combinedfleet.com/PB-106_t.htm

    en dan vooral het onder het kopje ’10 januari 1942′ vermelde! 🙂

    Als één van de weinige Nederlanders, die Nihon Kaigun (www.combinedfleet.com) en j.aircraft.com frequenteren, was het mij een genoegen en een voorrecht een groot deel van de informatie te leveren voor het ‘Shokaitei!’ (veroverde patrouilleboten) hoofdstuk, Nederlands onderdeel, van de magnifieke Nihon Kaigun website. Ook nam ik, na veel te lange afwezigheid, weer eens een kijkje op het Nederlands-Indisch forum – en toen zag ik Uw bericht over de ABBEKERK website.

    Het volgende ogenblik was de link gelegd, zou men kunnen zeggen. Ik heb een grote waardering voor Uw website en de memoires van Uw vader (men herkent meteen de Zeeman, puur en eenvoudig – zijn verhaal is relevant en recht-door-zee). Het lijkt alsof er tegenwoordig niet velen meer zijn als hij… deze zelf-benoemde leunstoel-Admiraal rekent zichzelf daar vooral niet toe).

    Kind regards, / Met vriendelijke groet,

    Adm Gurita (A. Gritter)

  14. Oscar M. Rudie schreef:

    I was a Marblehead casualty and sailed in the
    Abbekerk from Tjilatjap to Fremantle, she was a fast
    ship and a clean ship. I was quite relieved to get
    out of Java just ahead of the Japs.

    Oscar Rudie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *