Golf van Guinea, weer onderweg in zuidelijk richting met 14 knopen

Bofors 40 mm gun on a freighter (source: https://www.awm.gov.au/collection/011921/)

Aan boord van de Abbekerk zijn 16 militairen van de 35th Light Anti Aircraft Regiment. De rest van het regiment is aan boord van het troepenschip Empress of Japan elders in het konvooi, maar al hun materieel, inclusief de Bofors luchtafweer kanonnen en munitie, is aan boord van de Abbekerk. Twee van die kanonnen zijn als extra verdediging op open plaatsen aan dek verankerd. Geoffrey North is een jonge 2de luitenant die het bevel voert over de 15 soldaten die het geschut moeten bedienen. hut-abbekerk-6

Het is zijn eerste keer dat hij Engeland verlaat en schrijft er geruststellend over aan zijn vrouw:

Ik heb een eerste klas hut, met apart toilet voor mezelf en een steward die zorgt voor koffie. Er is een heerlijke salon, met cocktail bar, radio etc. En een kleine moderne bibliotheek.
Lt Geoffrey North

De maaltijden aan boord zijn erg goed, al helemaal vergeleken bij Engeland waar alles op de bon is en niet erg gevarieerd meer is. Abbekerk heeft grote diepvries- en koelruimtes en kan daardoor bevoorraden in havens waar nog wel uitgebreid voedsel beschikbaar is. Geoff is onder de indruk, zo schrijft hij zijn vrouw:

De maaltijden zijn geweldig en niet gerantsoeneerd! Toen ik de hofmeester zei dat biefstuk met uien mijn lievelingseten was, kreeg ik dat in mijn hut geserveerd. ’s Morgens om half twaalf met de gewone lunch een uur later. Ik heb moeite om niet aan te komen.
Lt Geoffrey North

Hij stuurt zijn vrouw zelfs recepten  op van de lekkere maaltijden die hij aan boord krijgt: American Hash en een heerlijke curry. En al was hij beter af dan zijn soldaten die bij de matrozen sliepen, het was sowieso stukken beter dan op de overvolle troepenschepen. Wel moet er natuurlijk wacht gelopen worden bij de kanonnen en zijn er regelmatig oefeningen. Vervelen doen ze zich zeker niet.

Ook DEMS kannonier Walter MacNab, die de Lewis machinegeweren bemand, is lovend over de luxe aan boord van het schip.

Het eten was geweldig en er was zelfs een ijsmachine die we gebruikte om kokosnoot smoothies te maken. Onze slaapplaats was bij de bemanning op het achterschip. Behoorlijk ruim en comfortabel met aparte douches.
DEMS gunner Walter MacNab