Stormachtig weer voor de kust van Angola

Convoy WS.12z in stormy weather. In front Battleship Royal Sovereign followed by Abbekerk. (drawing by Lt Geoffrey North)
atlantic-gale-december-9-1939-1

Abbekerk in een storm op de Atlantische Oceaan

Het konvooi ploetert door slecht weer en hoge golven voor de kust van  Angola richting Kaap de Goede Hoop. Het leven aan boord is nu niet erg comfortabel, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de wetenschap dat het voor de kleine U-boten nu ook vrijwel onmogelijk is iets te ondernemen.

Terwijl het konvooi door de golven ploegt, legt Geoff North de schepen van het konvooi als schetsjes in zijn aantekeningenboekje vast. Een van schetsen geeft perfect dat weer, wat vele bemanningsleden met verbijstering gadeslaan.

Convoy WS.12Z December 1941Het slagschip de Royal Sovereign is een imponerende machtige grijze kolos, waarvan je dacht: ‘Hoe is het mogelijk dat die bonk staal blijft drijven?’Later, toen het weer aanzienlijk verslechterde, werden de kanonnen naar bakboord en stuurboord gedraaid om te verhinderen dat enorme hoeveelheden overslaand buiswater door de kanonloopsleuven in de geschuttorens zouden storten. Het schip zelf bewoog, door zijn enorme massa, zo goed als niet. Het buiswater sloeg tot halverwege het schip. Als je niet beter wist zou je denken dat hij klaar was voor onder water. Dit moet je werkelijk gezien hebben om te geloven. Een machtig gezicht van een machtig schip.
Ass. machinist Adriaan Kik

Op 7 december verandert de oorlog in een ware wereldoorlog. Onverwachts heeft Japan in de Stille Zuidzee de Amerikaanse oorlogsvloot in Pearl Harbour aangevallen en gedecimeerd. Dit is de eerste stap in een plan om – met geweld – in bezit te komen van de voor de economie (en oorlogsvoering) zo belangrijke grondstoffen. Met de Amerikanen nu lamgeslagen hopen ze zonder inmenging van de US de hele zuidwestelijke Pacific te annexeren.

Binnen het konvooi is dit allemaal nog niet bekend. Maar het gaat de bestemming en nabije toekomst van duizenden mannen dramatisch veranderen.