Zo stom kunnen ze toch niet zijn!

Abbekerk unloading it's cargo on barges in Singapore two years earlier (source: www.maritiemdigitaal.nl)

De opvarenden van Abbekerk bevinden zich nu in een zenuwslopende positie. Voor het machinekamerpersoneel wordt de normale routine van uitvoeren van reparaties in de machinekamer niet gevolgd: de motoren blijven bedrijfsklaar om elk moment te kunnen vertrekken. Assistent machinist Adriaan Kik heeft alle tijd om aan dek rond te kijken. En zich zorgen te maken!

Elke dag die nu volgde werd Singapore gebombardeerd. Om negen uur elke ochtend, daar kon je het horloge op gelijk zetten, kwam er een dertigtal Jappen bommenwerpers precies boven over ons schip om Singapore te bombarderen. Voor ons was het leven aan boord nogal veranderd. We konden eigenlijk niets anders doen dan op de brug gaan staan en naar boven turen of ze ons te pakken wilden nemen of de stad zelf.
Intussen hadden wij, bijna allemaal, een of twee borrels tot ons genomen, de z.g. ‘Dutch Courage’. We vroegen ons af of die Japanners nu niet in de gaten hadden dat er één schip zo ver van de andere schepen af lag. Zo stom zouden ze toch niet zijn? Maar stom of niet, er werd geen bom op ons afgeworpen.
Ass machinist Adriaan Kik

Al vrij snel na aankomst weigeren de 50 Chinese havenarbeiders op de Abbekerk te werken ‘in zo’n hoop met bommen’. Eerst alleen als er luchtalarm is maar al snel pakken ze hun biezen en verdwijnen definitief naar de wal. Het lossen van het schip komt nu neer op de bemanning zelf en op militairen die worden ingezet om hun eigen materieel te lossen.

De vernielde Hurricane van Squadron Leader Richard Brookers van het No.232 Fighter Squadron RAF langs de kant van de weg. Brits Maleisie, 8 Feb 1942 (source: http://ww2db.com)

Het was noodzakelijk om ons squadron zo snel mogelijk operationeel te krijgen en daarom hielpen we bij het ontladen van het schip dat onze vliegtuigen en uitrusting vervoerde. Één nacht springt eruit in mijn geheugen: Bob Robinson en ik waren aan het weerk in het ruim van de Abbekerk met felle lampen die ons werk verlichtten. Het luchtalarm ging af. Maar het werk kon niet stoppen en de lichten bleven dus gewoon aan! Het was ontnuchterend te bedenken dat we munitie aan het lossen waren voor de Hurricanes en dat we ons weinig illusies hoefde te maken als er iets uit de lucht zou komen vallen. Ik zal niet zeggen dat ik niet bang was, maar uiteindelijk werd het sein ‘veilig’ gegeven en hadden we weer geluk gehad.
Harry Tweedale, grondpersoneel 232 Squadron RAF

De 60 Hurricanes die door Abbekerk en Sussex naar Singapore werden gebracht zijn slechts enkele dagen na aankomst al in elkaar gezet en komen dan vrijwel meteen in actie. Drie weken later zijn er nog negen over die naar Sumatra worden gevlogen net voor de capitulatie van Singapore.

Merchant shipping losses in the area

16 January
Senang (Dutch): The cargo ship struck a mine and sank off Singapore with the loss of 54 of her 93 crew.

17 January
Bantam (Dutch): The cargo ship was torpedoed and sunk in the Banda Sea by I-121 .
source: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_shipwrecks_in_January_1942