Na de Abbekerk: de schepen

Abbekerk's post war sistership MS Annenkerk (Source: http://www.vns-voe.nl/)
MS Abbekerk

Na oorlogs SS Abbekerk, een ‘C3 standard ship’ (Source: http://www.vns-voe.nl)

Abbekerk was nog geen drie jaar oud toen ze zonk. Ze zonk niet alleen qua afstand midden in de oceaan ze zonk ook op het kruispunt van de breuklijnen van twee tectonische platen: De Charlie-Gibb breuklijn (oost-west) en de Midden Atlantische rug (noord-zuid) welke de continenten scheidt. Dit is een erg bergachtig gebied op de oceaanbodem met dieptes varierend van 1 tot 5 kilometer. Haar exacte positie is onbekend dus we zullen nooit weten op welke diepte haar laatste rustplaats is.
Haar ontwerp was zo modern en succesvol dat, na de tweede wereldoorlog, er nog twee schepen volgens dezelfde bouwtekeningen zijn gebouwd. Arendskerk en Annenkerk.
The naam Abbekerk leefde voort in de in 1946 gebouwde SS Abbekerk, een C3 standaard schip overgenomen door de VNS in 1947 als onderdeel van de herstelbetalingen de zogenoemde ‘War Reparations Deal’.

SS Widestone

SS Widestone (1922). Gezonken zonder overlevenden in november 1942. (Source: genealogy.rootsweb.ancestry.com)

Nadat ze de overlevenden van Abbekerk had afgeleverd in New York werd de Widestone geladen en keerde in konvooi weer terug naar Engeland. Tijdens haar volgende reis – in konvooi ONS144 – werd ze op 17 November 1942 getorpedeerd door U-184. Er waren geen overlevenden. http://uboat.net/allies/merchants/2436.html
(U-184 was op haar eerste patrouille en is, met 50 opvarenden, vermist sinds de aanval op Widestone)

HrMs Soemba

Hr Ms Soemba als opleidingsschip in Den Helder

De Soemba en haar zusterschip Flores maakten naam als zeer efficiënte kanonneerboten voor kustbeschietingen tijdens diverse landingen in Italië en Normandië en hielden daar de bijnaam ‘The Terrible Twins’ aan over.
Na de oorlog vervulde de Soemba diverse rollen. Ze eindigde haar carrière als opleidingsschip in Den Helder. Pas in 1985 werd ze definitief uit dienst genomen.

HMS Wallflower

Ex-Wallflower als walvisvaarder

Voer de hele oorlog als konvooi escorte voor meer dan honderd konvooien en overleefde de oorlog zonder kleerscheuren. Hoogtepunten van haar oorlogsdienst waren het tot zinken brengen van U-523 in 1943 en het oppikken van de 62 overlevenden van de Abbekerk.
Na de oorlog werd ze verkocht, omgebouwd en ingezet voor de walvisvaart. In 1966 werd ze gesloopt.

U-604

U-604 wordt aangevallen. Foto genomen vanaf U-185. (Source: uboatarchive.net)

U 604 maakte nog 5 oorlogspatrouilles en was daarin niet bijzonder succesvol in het aantal tot zinken gebrachte schepen (‘slechts’ zes). Wel succesvol was ze in het overleven want in de periode dat ze patrouilles voer was de gemiddelde overlevingstijd van een Uboot(bemanning) nog geen twee patrouilles.

Op haar 6de patrouille werd ze voor de kust van Brazilië zwaar beschadigd door een Amerikaans anti-onderzeeboot patrouille vliegtuig. De schade was te groot om terug te kunnen keren en er werd een ontmoeting geregeld met U185 en U172 zodat die de bemanning konden overnemen. De geallieerden vermoeden de ontmoeting vanwege radioverkeer en wisten ook de locatie daaruit af te leiden.

U-604’s bemanning wordt aan boord geholpen nadat ze hun eigen boot tot zinken hebben gebracht. (Source: uboatarchive.net)

De Amerikaanse bommenwerper die de drie boten aanviel werd echter door afweergeschut van U185 en U604 neergeschoten. De bemanning van U604 werd verdeeld over U185 en U172 waarna de Uboot tot zinken werd gebracht. U172 bereikte veilig Frankrijk maar U185 werd op 24 augustus tot zinken gebracht door vliegtuigen van een Amerikaans vliegdekschip. Een deel van de bemanning (en die van u604) overleefde de aanval en werd krijgsgevangen genomen. KpLt Holtring was gewond en pleegde zelfmoord aan boord van U185 vlak voor deze zonk.

Konvooi DM01:

Er is al reeds eerder melding gemaakt dat van de 10 escorte schepen van konvooi DM.01 naar Singapore er binnen twee maanden zeven tot zinken werden gebracht. De meeste overige schepen verging het gelukkig beter: De HrMs Tromp overleefde de oorlog al melden de Japanners vijf keer dat het schip tot zinken was gebracht. De al bejaarde HMS Durban werd in Engeland uit actieve dienst teruggetrokken en uiteindelijk bij de landingen in Normandië als golfbreker tot zinken gebracht ter bescherming van de Mulberry havens. HMiS Jumna haalde ook het einde van de oorlog.

SS Narkunda, Peninsular and Oriental Steam Navigation Company
(source: http://www.pandosnco.co.uk/)

Van de Koopvaardijschepen haalden ook Mount Vernon, Aorangie en Sussex het einde van de oorlog. Narkunda was als troepenschip betrokken bij de landingen in Noord Afrika. Op de terugweg – zonder troepen – werd ze gebombardeerd en zonk waarbij 31 slachtoffers vielen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.