The Last Voyage: week by week

1

Noord Atlantische Oceaan, 500 M ten westen van Ierland

Het Nederlandse koopvaardij schip MS Abbekerk is bezig aan het laatste deel van een reis die vijf maanden heeft geduurd en haar de hele wereld rond heeft genomen. Vanuit Engeland is ze met oorlogmaterieel en munitie via Kaapstad naar Suez...

0

The Clyde, Glasgow, voor anker

De Abbekerk heeft haar lading gelost in Liverpool. Daarna vaart ze door naar Glasgow om voor anker te gaan in een van de beschutte baaien van The Clyde, in afwachting van de volgende reis. Hier worden ook de – na...

0

The Clyde, Glasgow, nog steeds voor anker

De Engels Sergeant Walter MacNab zet voor het eerst voet aan boord van de Abbekerk. Hij is als zogenaamde DEMS schutter – met drie collega’s – aan Abbekerk toegewezen om de verdediging van het schip te versterken. Maar net als...

0

Gourock, aan de kade. Vracht wordt geladen.

Duizenden zware vliegtuigbommen worden de ruimen van de Abbekerk in gehesen door grote havenkranen. Een deel van de bemanning keert terug van een kort verlof en vindt hun schip aan de kade van Gourock terwijl het wordt geladen met de...

0

Ierse Zee, het convooi WS.12z wordt geformeerd

11 grote passagiersschepen, afgeladen met militairen, vertrekken uit verschillende havens aan de Engelse Oostkust en komen samen in de Ierse Zee. Ook vier zwaar beladen vrachtschepen zijn onderweg, waaronder Abbekerk. Een paar dagen later voeren we uit om een konvooi...

0

Hamburg, Blohm und Voss scheepswerf

In Hamburg wordt de zoveelste U-boot te water gelaten. Een van 224 die er gedurende de oorlog door deze werf zal worden gebouwd. De Duitse onderzeeboten hebben geen naam maar krijgen slechts een nummer. Deze boot, van het meest gebouwde...

0

Freetown, Sierra Leone. Voor anker

De tussenstop in Freetown, de hoofdstad van Sierra Leone, is een noodzakelijk kwaad. Het is de enige haven in de regio waarvan de Engelsen gebruik kunnen maken, ook al is de natuurlijke haven – niet meer dan een ankerplaats –...