Port of Spain, Trinidad. Het water aan de lippen.

Port of Spain, Trinidad. Sketch by Piet Saman, who sailed with Adriaan Kik on SS Maaskerk later in de war

23 July 1942. Na een reis van 3 weken ligt de Abbekerk voor anker in de baai van Port of Spain, Trinidad. Idyllisch en surreëel in glashelder water met witte stranden en palmbomen aan de oever. De lucht is blauw en de temperatuur is heerlijk.

Gelukkig werd Trinidad zonder moeilijkheden veilig bereikt. Een eiland waar veel suikerriet wordt verbouwd en geraffineerd tot suiker en nog een belangrijk bestanddeel nl. rum. Uit de rum werd ook nog van alles gedistilleerd, w.o. haarlotion, die in bierflesjes werd gebotteld. Het was vluchtig spul en ik had ook altijd wel zo’n flesje bij de hand. Het schip werd helemaal volgeladen met suiker. Intussen gingen we, als we nog wat tijd en puf hadden, ’s avonds nog wat de wal op voor een drankje of naar de bioscoop.
Ass. machinist Adriaan Kik

In Trinidad hebben we een lading suiker geladen. Aangezien het zomer was en er een groot tekort aan scheepsruimte bestond, was de gezagvoerder gemachtigd duizend ton meer te laden dan feitelijk was toegestaan. Dit uiteraard afhankelijk van zijn goedvinden.
Derde Stuurman Jacob Visser

Plimsoll line and vrijboord
abbekerk-februari-1939-2

Abbekerk with no cargo in 1939

Een schip komt als gevolg van het gewicht van zijn lading dieper te liggen. Afhankelijk van het de afmetingen en het ontwerp heeft elk schip een maximaal toelaatbaar ladingsgewicht en bijbehorende diepgang/vrijboord waarbij het schip nog veilig is. In 1876 is het verplicht geworden om deze diepgang op de romp van het schip aan te geven. Op die manier is het voor controleurs snel te zien of een schip overbeladen is. Het gebeurde in die tijd namelijk regelmatig dat oude, oververzekerde schepen, door hun eigenaren werden overbeladen zodat het schip bij enige zeegang zou vergaan en verzekeringsgeld kon worden geïnd.

vrfq

Abbekerk almost fully loaded in 1939

Dit merkteken, dat is geschilderd op de waterlijn, wordt het Plimsoll mark of Plimsoll line genoemd en ziet er als volgt uit:

The legal limit of loading a ship is the Plimsoll lines. If the ship is loaded beyond this it is illegal. This is primarily because if a ship is loaded beyond this point then the ship may get unbalanced. Loading the ship till the Plimsoll lines ensures that the ship has enough buoyancy especially when it gets into a bad weather
(http://www.marine-knowledge.com)

Tray containing a ration book and the weekly ration of sugar, tea, margarine, ‘national butter’, lard, eggs, bacon and cheese as issued to an adult in Britain during 1942.
MINISTRY OF INFORMATION SECOND WORLD WAR OFFICIAL COLLECTION
Ministry of Information Photo Division Photographer

In Trinidad laadt de Abbekerk aanzienlijk meer dan het toegestane gewicht. Het schip ligt hierdoor dus ook dieper dan de volgende Plimsoll toegestane S: Summer salt water. Maar het is oorlog en het risico van het overbeladen van een modern zeewaardig schip in de zomer met waarschijnlijk rustige zeeën, wordt acceptabel geacht. Op de Movement Card van Abbekerk is af te lezen dat ze 9597 ton suiker en 298 ton bamboe pulp (gebruikt voor het maken van textiel), totaal 9895 ton, aan boord neemt.

De blokkade door Duitse onderzeëers is nu zo effectief dat er in Engeland al gebrek is aan de meest basale levensbehoeftes. Het aanvoeren van die voorraden gaat ook tegen een steeds hogere prijs: In April werden 74 schepen tot zinken gebracht, in mei 122 en in juni kwamen niet minder dan 128 schepen nooit meer aan op hun bestemming.

Engeland staat er heel erg slecht voor. En een zeeman zijn bij de koopvaardij is in augustus 1942 een van de gevaarlijkste beroepen in de oorlog…Save