Noord Atlantische Oceaan, 500 M ten westen van Ierland

sunset-1

Zonsondergang op de Atlantische Oceaan. Foto genomen vanaf Abbekerk door ass. scheepswerktuigkundige, A.W. Kik

Het Nederlandse koopvaardij schip MS Abbekerk is bezig aan het laatste deel van een reis die vijf maanden heeft geduurd en haar de hele wereld rond heeft genomen. Vanuit Engeland is ze met oorlogmaterieel en munitie via Kaapstad naar Suez gevaren om de troepen in Noord Afrika te bevoorraden. Daarna is ze, via de Indische Oceaan, de Stille Oceaan en het Panama Kanaal weer op de Atlantische Oceaan terecht gekomen om koers te zetten naar Engeland met de ruimen vol Copra en Bauxiet.

De Slag om de Atlantische Oceaan is in volle gang en in september alleen al brengen Duitse onderzeeërs niet minder dan 60 geallieerde schepen tot zinken . De Abbekerk heeft een kruissnelheid van 17 knopen en daarvan wordt aangenomen dat die het voor Duitse U- boten vrijwel onmogelijk maakt om succesvol aan te vallen. Daarom vaart ze alleen en niet in een van de geëscorteerde konvooien die – vaak met slechts 8 tot 10 knopen – de Oceaan oversteken.

Wat de 62- koppige bemanning dan niet weet is dat ze vandaag op slechts enkele tientallen zeemijlen de plaatst passeert , waar over elf maanden Abbekerk’s enerverende volgende reis zal eindigen.

Vanaf 15 november ga ik deze blog gebruiken om – wekelijks en soms dagelijks – de laatste reis van de Abbekerk, precies 75 jaar geleden, beschrijven. De geschiedenis van dit schip was alte lezen op deze site,  opgebouwd rond de memoires van mijn vader Adriaan Willem Kik, die scheepswerktuigkundige was op de Abbekerk. De site krijgt nu een mooie toevoeging:

Met het ‘van dag tot dag’ verhaal hier zal ik de laatste reis eruit lichten en meer chronologisch en in een historische context beschrijven. Met verwijzingen naar de website, maar ook verhalen en informatie die (nog) niet op de website is te vinden.

1 reactie

1. Kees Saman schreef:

Ik kijk er naar uit Peter!