Durban, aan de kade, voor de helft ontladen

permit-zuid-afrika-0

Een deel van de bemanning krijgt ook toestemming om aan wal te gaan

22 December 1941 Durban wordt overspoeld door militairen – voor velen hun eerste buitenlandse bezoek – die hier voor het laatst in heel lange tijd nog een paar dagen ontspanning hebben in de mooie en vooral oorlogsvrije stad. Walter MacNab en zijn collega kanonniers van Abbekerk nemen het ervan. Hier is alles nog te krijgen, niets op de bon en er is ’s nachts geen verduistering. Hij koopt ook een paar handgemaakte schoenen die nog een verrassende rol gaan spelen later in dit verhaal. Ook sommige leden van de bemanning, waaronder machinist Adriaan Kik, krijgen walpermissie, maar de meesten zijn druk met het ontladen van de locomotieven en het gereedmaken van het schip voor de duidelijk erg gevaarlijke reis naar Singapore.

RMS Aorangie in vredestijd (source: http://www.ssmaritime.com/Aorangi-II.htm)

Tussen de troepenschepen vindt een chaotische stoelendans plaats door duizenden militairen met hun bagage. De collega’s van Geoff North’s 35th light AA bataljon verhuizen naar de Aorangie en zo verschuiven meerdere compagnies.

Op de Abbekerk is het ontladen nu zo ver gevorderd dat de locomotieven onderin het ruim bijna zijn bereikt:

Toen de schoorsteen en cabine van de eerste locomotief zichtbaar werden kwam de order dat we de volgende morgen zouden vertrekken. Het uitladen werd meteen gestopt en toen hebben we alles wat aan de wal was gegooid weer in de ruimen geladen. Er was uiteindelijk niemand die meer precies wist waar en hoeveel en wat er precies overal nog van was. In ieder geval, het zaakje werd weer volgegooid en de locomotieven aan dek waren we in ieder geval kwijt.