400 mijl uit de kust van Mombassa

USS Mount Vernon (second from the left) in convoy WS.12x near Capetown in december 1941 (Source: wikipedia)

1 Januari 1942 Vanuit Mombassa voegt het enorme Amerikaanse troepenschip USS Mount Vernon zich bij het konvooi. Dit schip was al, voor de US in oorlog was, ‘uitgeleend’ aan Engeland en in konvooi WS12x met Engelse troepen onderweg richting Midden Oosten. Ze wordt nu geëscorteerd door de kruiser HMS Emerald die vanaf dat moment het commando zal voeren over het hele konvooi dat DM.01 (Durban-Malaya) is genoemd.

USS Mount Vernon (AP-22), voorheen SS Washington.
(Source: http://www.navsource.org)

Er wordt verwacht dat DM.01 een doorslaggevende versterking van het ‘Fort’ Singapore zal zijn. Vooropgesteld dat het Singapore snel ongeschonden weet te bereiken. De lading is inderdaad indrukwekkend: De Narkunda, Aorangie en Mount Vernon vervoeren bij elkaar niet minder dan 8000 militairen van o.a. 53rd Infantry Brigade Group, 232 squadron RAF, 6th Heavy and 35th Light AA regiments and the 85th Antitank regiment. De Sussex en Abbekerk vervoeren al hun materieel, kanonnen, 60 vliegtuigen, een behoorlijk aantal vrachtwagens en heel veel munitie.

Één van de 8000 militairen is Harry Tweedale die bij het grondpersoneel van het 232e squadron hoort en aan boord is van Aorangie. Zijn verhaal kruist het pad van Abbekerk de komende maanden een aantal keer.

We vlogen letterlijk door het water. De gebruikelijke konvooimaatregelen als zigzaggen waren overboord gezet: gewoon rechtuit en volle kracht. Één van de schepen in ons konvooi was het Nederlandse vrachtschip Abbekerk. Het vervoerde onze vliegtuigen en was voor mij het belangrijkste schip van het konvooi.
Harry Tweedale, 232 squadron RAF