Singapore wordt aangevallen, Abbekerk heeft weer geluk

Japanese plane shot down and crashes near a ship later in the war. Sight similar to the plane that just missed Abbekerk at Singapore (source AP, http://www.wsj.com)

In de loop van de nacht is de snelheid teruggebracht naar 9 knopen vanwege mogelijke mijnen die zijn gelegd door een Japanse onderzeeër. De oorlogsschepen schepen varen paravanen als bescherming tegen mijnen. Ook zijn verschillende Nederlandse mijnenvegers aan het werk om de route die DM.01 volgt naar Singapore te controleren. Net nadat het licht wordt wordt 30 meter achter Mount Vernon een los drijvende mijn gezien. De overige schepen worden gewaarschuwd en ontwijken de mijn die daarna door een van de escorte schepen wordt opgeblazen.

Als de schepen Singapore naderen blijkt er een grote luchtaanval plaats te vinden. Niet minder dan 50 bommenwerpers en 20 jachtvliegtuigen vallen diverse doelen in en rond Singapore aan. Tegelijkertijd verspreidt het konvooi zich over schillende havens en tot ieders opluchting (en verbazing) laten de vliegtuigen de schepen wederom ongemoeid. Maar toch gaat het bijna mis.

Toen ik aan het eind van mijn wacht uit de machinekamer kwam en aan dek stapte om een kijkje te gaan nemen in de stuurmachinekamer zag ik juist een jachtvliegtuig, kennelijk goed aangeschoten, uit de lucht vallen op ongeveer vijftig à zestig meter naast ons schip. Dat gaf een flinke waterfontein en toen deze weggetrokken was, was van het vliegtuig ook al niets meer te zien. Goed beschouwd zie je dus een mens vlak voor je neus doodvallen. Een Engelsman, een Hollander of een Jap? In ieder geval dacht ik daar helemaal niet aan. Om eerlijk te zijn dacht ik eigenlijk meer aan de lading van ons schip en onze absolute hulpeloosheid tegen, wat bleek, een geweldige overmacht in de lucht.

Zoals te verwachten was, werden we voor anker gedirigeerd op zo’n halve kilometer van de rest van de schepen en nog wat verder van de stad en dat was natuurlijk niet voor niets. Een goed gemikte bom bij ons aan boord en de overige schepen konden ook op de schroothoop.
Ass machinist Adriaan Kik

Een Hurricane gevechtsvliegtuig wordt uit zijn krat gehaald om in elkaar te worden gezet. (Source: www.iwm.org.uk/)

De militairen van passagiersschepen worden met spoed ontscheept en de overige lading gelost. Een dag later zijn ze alweer vertrokken, nu afgeladen met evacuees. Mount Vernon en Aorangie zullen het eind van de oorlog voor troepentransport zorgen, maar Narkunda wordt in november van 1942 door vliegtuigen tot zinken gebracht tijdens geallieerde landingen in Noord Afrika.

Ook het lossen van de lading van Abbekerk gaat dezelfde dag al van start. Aan beide zijden komen lichters langszij en de kratten met vliegtuigen worden meteen naar de wal gebracht. Daarna komen het luchtdoelgeschut en anti tank geschut aan bod…

Merchant shipping losses in the area

12 january

Toboali (Dutch): The coaster was bombed and sunk at Bagan Siapi, Dutch East Indies by Japanese aircraft. In 1944 she was salvaged, repaired and entered Japanese service as Aki Maru

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.