Ontsnapt uit Singapore, eindelijk!

Singapore seen from HMAS Hobart at the time Abbekerk at last departed. Picture by David Ralph Goodwin, RAN.

De Abbekerk ligt nu al bijna drie weken voor anker en de laatste 2 weken is er aan boord weinig meer gebeurd. Nog steeds komen er dagelijks bommenwerpers recht over het schip en vanuit de stad stijgen steeds meer rookwolken op. De bemanning begint te morren en ook de officieren beginnen nu bij de kapitein aan te dringen om te vertrekken. Voor de zoveelste keer verdwijnt de kapitein naar de wal maar deze keer is er goed nieuws als hij terugkomt: hij heeft contact gehad met Batavia en beveelt het schip klaar te maken voor vertrek!

Een motroboot komt terug van een eiland in Keppel Haven in SIngapore nadat Royal Engineers er de olietanks in brand hebben gestoken, januari 1942 (http://ww2today.com/)

Ieder droeg de man op handen en helemaal gerevitaliseerd gingen we aan het werk om de boot zeeklaar te maken en op volle kracht zuidwaarts te stomen. Als we met riemen de boot aan meer snelheid hadden kunnen helpen dan hadden we het gedaan!

Toch kwam er nog een heel stel bommenwerpers over ons schip en wel in tegengestelde richting. Vrij hoog dat wel, maar wat was hun doel? We hoorden geen gefluit gelukkig. Weg hiervandaan. De warme hutten die, met het stilliggen in Singapore, steeds warmer waren geworden werden nu gekoeld door een fris ( nou ja enigszins fris ) windje dat door de snelheid van de boot werd opgewekt. Dat werkte ook weer een beetje zalvend op onze gestresste nerven en we keken dan ook allen een beetje hoopvoller naar de toekomst. En wat had die voor ons in petto?
Ass machinist Adriaan Kik

Vanuit Singapore voeren we niet in konvooi: we waren alleen en voeren op volle kracht om moeilijkheden met de Jappen te vermijden. Alle afweergeschut was bemand en klaar om te schieten maar wat waren we blij om weg te kunnen!
Volgende stop was Oosthaven in de Lampoenbaai aan de zuipunt van Sumatra.
Gunner  Walter MacNab

Merchant Shipping losses in the area

27 january
Harpa (British): The tanker struck a mine and sank in the Singapore Strait with the loss of 39 of her 40 crew.

29 january
Boelongen (Dutch): The cargo ship was bombed and sunk at Padang, Dutch East Indies by Japanese aircraft.
Buyskes (Dutch): The cargo ship was bombed and sunk at Padang by Japanese aircraft.
Elout (Dutch): The cargo ship was bombed and sunk at Padang by Japanese aircraft.

Poelau Tello burns after being hit by Japanese bombers

Poelau Tello (Dutch): The cargo ship was bombed and sunk at Padang by Japanese aircraft.

3 february 
Katong (British): The cargo ship was bombed and sunk in the Strait of Malacca off Palembang, Dutch East Indies by Japanese aircraft with the loss of all but five crew.
Loch Ranza (British): The cargo ship was bombed and sunk in the Strait of Malacca by Japanese aircraft with the loss of 18 of the 50 people aboard. Survivors were rescued by Subador.
Norah Moller (British): The cargo liner with refugees from Singapore by way of Java was bombed and sunk in the Bangka Strait by Japanese aircraft. 57 women and children survivors, 28 of whom were wounded, were rescued by HMAS Hobart and 13 of the ship's crew were rescued by HMS Tenedos.
Pinna (British): The tanker was bombed and damaged in the Strait of Malacca by Japanese aircraft. She was attacked again the next day and was beached and abandoned with the loss of 20 of the 45 people aboard. Survivors were rescued by Subador.
Talthybius (British) The cargo liner was bombed and sunk at Singapore by Japanese aircraft. She was later salvaged and passed to the Imperial Japanese Navy as Taruyasu Maru.

4 february
Togian (Dutch): The cargo ship was shelled and damaged in the Timor Sea off Koepang, Dutch East Indies by I-56. She was scuttled off Koepang on 22 february
Van Lansberge (Dutch): The cargo ship was torpedoed and damaged by I-55 , in the Java Sea south of Makassar, Dutch East Indies. She was scuttled by HrMs Pieter de Bitter.

5 february

RMS Empress of Asia

Empress of Asia (Canadian):The troopship was bombed and sunk off Singapore by Imperial Japanese Navy aircraft with the loss of 16 of the 1,820 people aboard.
Tidore (Dutch): The cargo ship was bombed and sunk in the Indian Ocean south of Sumbawa, Dutch East Indies by Japanese aircraft.

7 february 
Van Cloon (Dutch): The cargo ship was torpedoed and sunk in the Java Sea south of Bawean, Dutch East Indies by I-55 . 187 survivors were rescued by USS Isabel.

9 february
Meroendoeng (Dutch): The cargo ship was torpedoed and sunk in the Indian Ocean by I-65 .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.