Colombo. Wachten tot de Jappen uit de buurt zijn.

Abbekerk's official movement card gives no clue's of why she stayed at Colombo for a month.

23 april 1942. Colombo.

Colombo is a very crowded harbour in the spring of 1942
(Source: Australian War Memorial)

In de haven van Colombo, waar we olie en de broodnodige provisie zouden innemen, ging de kapitein de wal op voor een bezoek aan de agent en naar de Admirality voor bespreking van de te volgen route naar Abadan. Hier hoorde hij, tot zijn ontsteltenis, dat de waarnemer in het door ons beschoten vliegtuigje, door een kogel in de arm was getroffen. Dat was even schrikken.
De Kapitein ging per omgaande naar het hospitaal om de getroffene een bezoek te brengen, hem de hand aan zijn gezonde arm te schudden, zijn excuses aan te bieden en hem toen een echte kruik Bols aan te bieden. En nu maar hopen dat hij die in goede gezondheid opgedronken heeft.
Assistent machinist Adriaan Kik

Abbekerks verblijf van meer dan een maand in Colombo is een beetje raadselachtig. De enige reden dat ze Colombo aandoet is om een deel van het graan kwijt te raken omdat ze anders te diep ligt om de haven van Abadan aan te doen. Geen van de opvarenden meldt echter iets over een lang verblijf en ook is er geen sprake van noodzakelijke reparaties o.i.d. Het is des te vreemder omdat de haven van Colombo, na de Japanse aanvallen weer overvol is met koopvaardijschepen. Er wordt juist extra druk op gezet om de schepen zo snel mogelijk weer uit te laten varen.

Op de 17de april verzoekt de opperbevelhebber Ceylon, de opperbevelhebber Oost Indië,…..om een ter zake kundige officier alle koopvaardijschepen die in Colombo arriveren te laten bezoeken en vast te stellen wat voor lading ze bij zich hadden om zo een nog snellere afhandeling van zaken te kunnen bewerkstelligen.
Admiralty war diaries of world war 2 eastern fleet. April to June 1942.

english-movementcard-8

Page 8 of the official English Movement Card of Abbekerk’s voyages.

Uit die zelfde Admirality War Diaries kan opgemaakt worden dat vanwege de Japanse aanwezigheid in de Golf van Bengalen koopvaardijschepen voorlopig niet langs de oostkust van India voeren. En al moet Abbekerk langs de westkust naar de Rode Zee, mogelijk werd dat ook te gevaarlijk geacht voor een koopvaardijschip alleen. Mogelijk was de haven van Colombo zodanig ontregeld dat het uitladen van het graan veel tijd koste.

Hoe dan ook: Abbekerk blijft een maand in Colombo. In die periode neemt de Japanse dreiging eindelijk wat af als duidelijk wordt dat de vloot weer richting Singapore en Japan is vertrokken. Alleen onderzeeboten en raiders blijven de wateren onveilig maken.