Onderweg langs de Hoorn van Afrika

Gunner Walter MacNab leaning against Abbekerks 4" anti submarine gun. Somewhere in the Indian Ocean, spring 1942. (Source; Walter MacNab)

4 June 1942. Walter MacNab (1918 – 2015) is één van 4 ‘DEMS  kannoniers op de Abbekerk. Hij en zijn drie collega’s bemannen de twee Lewis machinegeweren op de brug van de Abbekerk.

Kannonier zijn was was in het algemeen behoorlijk saai en we werden slecht betaald maar konden wel wat extra’s verdienen als obers in de officieren mess en, als we in de haven lagen, als wachtposten bij de loopplank. De namen van de DEMS kannoniers waren Robert Delaney, George Boneham, Parkinson en ikzelf. Delany and ik kwamen uit Schotland, Boneham en Parkinson uit Engeland.
Walter MacNab, DEMS kannonier

Het verhaal bij de foto van dit artikel: In 1942 stuurde Walter de foto vanuit Durban per post naar huis en het is daarmee de (chronologisch) laatste foto die ik heb van de Abbekerk.  Walter stuurde mij het originele exemplaar in 2012 om op de website te gebruiken.

Walter MacNab, DEMS gunner

Walter leaning against Abbekerk’s 4″ gun.

Blij dat de foto goed aangekomen is. Helaas is het de enige die ik heb. Op wat kleine voorwerpen na raakte ik alles kwijt toen het schip zonk. Deze foto heb ik naar huis gestuurd maar de censuur heeft alles onleesbaar gemaakt wat ik op de achterkant had geschreven. Het is gedateerd op april 1942 dus ik neem aan dat het ergens in de Indische Oceaan was en ja! dat is het 4 inch  anti onderzeeboot kanon waar ik van vertelde dat het op het achterdek stond.
Ik herinner me je vader. Hij kwam altijd na zijn dienst aan dek en zat dan op een van de luiken te genieten van een koude drank.

Walter MacNab, DEMS kannonier

walter macnab indian ocean april 1942 backside

Censored backside of picture

Walter zocht in 2005 contact met mij nadat hij deze website had gevonden. We hebben vanaf dat moment regelmatig contact gehad en hij heeft me heel veel verteld over zijn tijd op de Abbekerk en over de Abbekerk in het algemeen. Ik heb Walter opgezocht in de herfst van 2009 in zijn huis in Folkstone. Een dag om niet te vergeten. Ik was er maar een halve dag maar nu ik er op terugkijk is het verbijsterende hoeveel verhalen hij me wist te vertellen in die korte periode.
Na mijn bezoek hielden we contact via de email. Het deed me verdriet toen ik hoorde dat hij op 5 februari 2015 was overleden. Hij was toen 93.

Peter Kik, zoon van machinist Adriaan Kik en beheerder van deze website

Operation Ironclad

Ondertussen vaart de Abbekerk in zuidelijke richting langs de Afrikaanse Oostkust. Het lijkt hier nu erg rustig maar dat is schijn.
De Engelsen hebben eerder die maand in operatie Ironclad het noorden van enorme eiland van Madagaskar uitgevoerd. Daarmee hebben ze de grote, diepe, natuurlijke haven van Diego Suarez veroverd op met Duitsland collaborerende Vichy Fransen. Dit werd als noodzakelijk gezien omdat de geallieerden erg bang zijn dat Japan strategische eilanden in de Indische Oceaan, zoals Ceylon en Madagaskar wil bezetten. Op die manier zou het voor Engeland vrijwel onmogelijk zijn om zijn legers in Noord Afrika en het Midden Oosten te versterken en bevoorraden, wat het voor de Duitsers mogelijk zou maken de olievelden in het Midden Oosten te veroveren.

Hokoku Maru, armed merchant cruiser.
(source: combinedfleet.com, Ueda Kihachiro)

In werkelijkheid zijn de Japanners er alleen op uit om in de regio de geallieerde marine te vernietigen en hadden ze geen invasie plannen. Wel wordt, om de Duitse bondgenoot tevreden te stellen, een kleine operatie rond Madagaskar op poten gezet. De bedoeling is de scheepvaart te ontwrichten en geallieerde schepen bezig te houden zodat ze elders niet inzetbaar zijn.
In de maand juni zijn 4 Japanse onderzeeboten (I-10, I-16, I-18 en I-20) en twee hulpkruisers (Hokoku Maru en Aikoku Maru) actief rond Madagaskar waar ze behoorlijk huishouden.