Durban. Verduistering en kakkerlakken.

A E14Y1 "Glenn" floatplane launched from a Japanese submarine. (Source: wikipedia)

18 June 1942. ‘En zo kwamen we weer eens in Durban terug’, meldt Adriaan Kik in zijn memoires. Maar Durban is wel veranderd vergeleken met de vorige keer – 7 maanden eerder – toen het nog een stad als in vredestijd leek. Dat komt door de angst voor een Japanse invasie en ook omdat er een Japans gevechtsvliegtuig over de stad vloog. Dat dit afkomstig was van onderzeeboot I-10 en het enige Japanse vliegtuig in de verre omtrek was, wist men niet. Maar de schrik zit er goed in.
Hierdoor is er nu een verduistering ingesteld die alle licht na zonsondergang tot 20 mijl landinwaarts verbiedt. In Engeland al overal gebruikelijk, maar dat het nu ook hier zo is is wel even wennen. Voor de bemanning van koopvaardijschepen is het eigenlijk goed nieuws. Tegen een verlichte kust steken schepen erg goed af en zijn makkelijke prooien voor onderzeeboten. Voor de dunbevolkte (en weinig verlichte) Afrikaanse kust nog geen groot probleem, maar voor de dichtbevolkte oostkust van de US de oorzaak van een slachtpartij ongekende omvang. Daarover later meer.

Aan boord van Abbekerk worden wat reparaties verricht, voorraden geladen en ziet men zich geconfronteerd met een terugkerend probleem: kakkerlakken

Het schip was vergeven van de kakkerlakken. Ze zaten overal en alles wat eetbaar of drinkbaar was moest stevig afgesloten blijven. We gebruikten gecondenseerde melk, maar moesten tussendoor altijd een duim op de opening houden want als je even niet keek kroop er een kakkerlak in. Ze zaten in het brood, in alles!
Een degelijke plaag bestrijden bestond uit meerdere ‘desinfecties’ gedurende langere periode. Helaas waren we nooit lang genoeg in een haven om een hele bestrijding uit te kunnen voeren. De laatste in Bunbury was ook maar half gelukt en bij kakkerlakken bestaat eigenlijk geen half gelukt: het hielp niks.
Kannonier Walter MacNab

Walter MacNab and his colleagues enjoying Durban.
(Source: Walter MacNab)

About the picture on the right:

Ik vond deze foto in een doos met oude foto’s. Hij is genomen in Durban op de heenweg met de MS Abbekerk naar Singapore. De namen van de kannoiers zijn, van rechts naar links: George Boneham, Robert Delany and Walter Macnab.
Kannonier Walter MacNab

Na een paar kleine reparaties en het inslaan van proviand, olie en water waren we weer klaar voor vertrek. Een lange reis van drie weken in het vooruitzicht.
Assistent machinst Adriaan Kik