Konvooi ON(S)122 naar Halifax en New York

Convoy in the North Atlantic Ocean

17 August 1942  Outwardbound North (Slow) 122 is de naam van het konvooi dat op 15 augustus vanuit Engeland vertrok en inmiddels de Engelse kust achter zich heeft gelaten op weg naar Halifax (Nova Scotia) en New York. ‘Slow’ – langzaam – houdt in dat de snelheid ergens tussen de 6 en de 9 knopen ligt, afhankelijk van het traagste schip. Op dezelfde route varen ook ‘fast’ konvooien waar de snelheid tussen 9 en 13 knopen ligt. Van schepen die sneller dan 13 knopen kunnen varen wordt niet alleen aangenomen dat ze alleen varend minder risico lopen dan in een ’traag’ konvooi maar vooral dat ze goederen veel sneller en efficiënter op hun bestemming brengen doordat ze niet hoeven te wachten op een konvooi of vastzitten aan een konvooiroute. In 1942 is inmiddels duidelijk geworden dat alleen varende schepen ruim twee keer zoveel kans lopen te worden getorpedeerd dan schepen in konvooi. De minimumsnelheid voor schepen om alleen te varen wordt opgetrokken naar 15 knopen. Maar uiteindelijk zal blijken dat de kansen voor alleen varende schepen daar niet veel beter door werden.

Konvooi ON(S)122 bestaat uit 37 koopvaardijschepen en een escorte van 4 korvetten en 1 destroyer en 1 rescue schip. Het konvooi verzamelt op 15 augustus 1942 en zet met een snelheid van ca 7 knopen koers naar Halifax (Nova Scotia). De Duitsers zijn hiervan op de hoogte en leggen een lijn van niet minder dan 13 U-boten loodrecht op de waarschijnlijke koers die het konvooi gaat volgen. Dit Wolfpack met de naam ‘Lohs’ zal de komende dagen een van de grotere konvooigevechten van de oorlog voeren met ON(S)122 . Een van de 13 onderzeeboten van dit wolfpack is U-604.

Rescueship in ONS122 is SS Stockport with a HF/DF antenna. Stockport would be sunk with all hands by U-604 in 1943
(Source: http://www.wlb-stuttgart.de/)

Om een dergelijke wolfpack aanval uit te voeren staan de U-boten regelmatig per radio in contact met hun hoofdkwartier in Frankrijk. Van daaruit wordt de aanval gecoördineerd. De Duitsers zijn zich er niet van bewust dat de Engelsen hun berichten (deels) kunnen decoderen en weten ook niet dat Engelse escorteschepen steeds vaker zijn uitgerust met apparatuur die in staat is de richting waaruit het bericht wordt verzonden vast te leggen. HF/DF (HuffDuff). Door dit vanaf verschillende plaatsen, op zee en op land, te doen is het mogelijk om met een driehoeksmeting vast te stellen waar de uitzendende U-boot zich bevindt. Op basis van deze informatie worden schepen en konvooien omgeleid uit de buurt van de U-boten.  ON(S)122 wordt ook direct via een andere route gedirigeerd als de Engelsen vaststellen dat er een wolfpack wordt gevormd op de geplande route. Helaas maakte U-135 een fout bij het vertalen van de instructies waardoor de boot toevallig terecht kwam op de nieuwe koers van het konvooi.

 

Konvooi ON(S)122

Pdt. geeft de positie aan: 64 betekent 6e rij, 4e kolom. Dit konvooi is dus 10 rijen breed en 4 kolommen lang.
See ook: warsailers.com.  Bron van onderstaand overzicht: www.convoyweb.org.uk

Vessel
Pdt.
Tons
Built
Notes
AMBERTON (Br) 64 5,377 1928 HALIFAX
ATHELPRINCE (Br) 51 8,782 1926 AFTER DISPERSAL 3.9
ATLAND (Sw) 81 5,203 1910 ST JOHN NB
BARON HERRIES (Br) 33 4,574 1940 NYC
CARSLOGIE (Br) 52 3,786 1924 RETURNED
CITY OF LANCASTER (Br) 12 3,041 1924 NYC
EMPIRE BREEZE (Br) 41 7,457 1941 SUNK BY U 176 OR U 438
EMPIRE CHAMOIS (Br) 13 5,684 1918 NYC
EMPIRE FLAMINGO (Br)   4,994 1920 RETURNED
EMPIRE GAZELLE (Br)   4,848 1920 PUT BACK
EMPIRE WAGTAIL (Br) 21 4,893 1919 NYC
FINTRA (Br) 61 2,089 1918 ST JOHN NB
GLOXINIA (Br) 32 3,336 1920 NYC
GREEN MOUNTAIN (US)   4,988 1919 PROBABLY THIS CONVOY
INGER ELISABETH (Nor) 73 2,166 1920 HX
INGER TOFT (Br) 101 2,190 1920 SYDNEY CB
INGERFIRE (Nor) 92 3,835 1905 SYDNEY CB
INGMAN (Br) 34 3,169 1907 SYDNEY CB
ISOBEL (Pan) 83 1,515 1929 HX
JAN (Nor) 102 1,946 1920 HERRING COVE
KATVALDIS (Br) 91 3,163 1907 SUNK BY U 605
KOLSNAREN (Sw) 11 2,465 1923 NYC
LIFLAND (Da) 93 2,254 1920 MONTREAL
MARIPOSA (Br) 103 3,807 1914 NYC
MERCHANT ROYAL (Br) 24 5,008 1928 BOSTON
MODLIN (Pol) 72 3,569 1906 HX
PARISMINA (US) 42 4,732 1908 BOSTON
RAMAVA (Lat) 53 2,141 1900 SYDNEY CB
RIO BRANCO (Nor) 43 3,210 1924 SYDNEY CB
ROLF JARL (Nor) 62 1,917 1920 HALIFAX
SHEAF MOUNT (Br) 94 5,017 1924 SUNK
SILVERELM (Br) 31 4,351 1924 NYC
SIREHEI (Nor) 63 3,888 1907 SYDNEY CB
SOULIOTIS (Gk) 74 4,299 1917 HX
STAD ARNHEM (Du) 22 3,819 1920 NYC
START POINT (Br) 104 5,293 1919 BOTWOOD
STOCKPORT (Br) 54 1,583 1911 RESCUE SHIP, HX
TENAX (Br) 82 3,846 1925 SYDNEY CB
TROLLA (Nor) 71 1,598 1923 SUNK BY U 438
VAN DE VELDE (Du) 23 6,389 1919 NYC

 

 

Save

Save

Save

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.