Durban, Zuid Afrika, aan de kade

A locomotive for Persia lifted from a Freighter (source: http://www.o5m6.de/Rail.html)

18 December 1941 Een groot troepen konvooi als WS.12z is een enorme belasting voor een haven. Zeker als de troepen ook nog een aantal dagen van boord mogen. In Zuid-Afrika wordt het konvooi daarom verdeeld over de havens Kaapstad en Durban. Abbekerk komt op 17e aan in Durban en merkt al snel dat de wereld op zijn kop staat.

Mocht iemand nog twijfelen aan de capaciteit van Japan om oorlog te voeren, dan is die nu wel verdwenen. De afgelopen weken heeft Japan een blitzkrieg in de Zuidwest Pacific uitgevoerd waar Hitler jaloers op kan zijn. Een paar uur voor de de aanval op Pearl Harbour heeft Japan de aanval ingezet op het Maleisisch schiereiland richting Singapore en Hong Kong.

ws-12z-map

De route van WS.12z door de Zuidelijke Atlantische Oceaan naar Durban.

Intussen was de situatie in Maleisië rap veranderd. De Jappen waren een opmars begonnen in het noorden van dat land en je behoefde geen bekwame veldheer te zijn om te begrijpen dat Singapore het einddoel was. Ze waren, in feite, al zowat halverwege toen we in Durban arriveerden. Koortsachtig werden grote versterkingen aan manschappen en materiaal aangevoerd in Singapore. Aangezien de Engelse luchtmacht zwaar in de minderheid was, en de Hollandse nog minder, was het zo klaar als een klontje dat de Japanners binnen de kortste keren de alleenheerschappij in de lucht zouden hebben.
Ass. Machinist Adriaan Kik

Voor een deel van WS.12z zijn de gevolgen enorm. De nieuwe bestemming wordt Singapore in de hoop nog op tijd te komen om dat te versterken. Ook Abbekerk met zijn lading Hurricanes, luchtdoelgeschut, antitank geschut en munitie zal die kant op gaan, want aan alles is daar enorm gebrek. Er is echter een probleem: de enorme locomotieven aan boord moeten naar Persië (Irak) en dus zo snel mogelijk van boord worden gehaald. Voor dat doel wordt de zwaarste walkraan die Durban heeft gebruikt en de locomotieven die aan dek staan zijn vrij snel afgeladen. Er staan er echter ook nog een aantal helemaal onderin de ruimen.
Adriaan Kik over wat er toen gebeurde:

De hele lading die boven de locomotieven was geladen moest gelost worden, de locs eruit, lading er weer in en naar Singapore. Liefst zo vlug mogelijk want ze zaten daar op ons oorlogsmateriaal te wachten.
Stel je dus voor [als je dat kunt tenminste] 5 ruimen en in elk ruim een locomotief. Eerst de 10 Hurricanes de wal op, bovenste luik openen en wat daaronder zat de wal op. Daarna de onderste luiken en alles wat daar weer als lading op stond de wal op totdat eindelijk de locs zichtbaar kwamen. Aan de wal en in de loodsen was de chaos compleet. Alles lag op en naast elkaar in een min of meer geordende wanorde.
Ass. Machinist Adriaan Kik