Gourock, aan de kade. Vracht wordt geladen.

A Stanier 8F locomotive. Abbekerk had 6 or 8 on board (source: wikipedia)

Duizenden zware vliegtuigbommen worden de ruimen van de Abbekerk in gehesen door grote havenkranen. Een deel van de bemanning keert terug van een kort verlof en vindt hun schip aan de kade van Gourock terwijl het wordt geladen met de minst begerenswaardige lading die een zeeman kan wensen.

3de Stuurman Jacob Visser is al vanaf haar eerste reis aan boord van Abbekerk maar heeft dit nog nooit meegemaakt.

De lading bestond uit 5 a 6 duizend ton aan bommen, 5 grote stoomlocomotieven met tenders onderin het ruim en nog eens 4 als deklading, luchtafweergeschut, antitank kanonnen, vliegtuigen en overal munitie voor. Zelfs landmijnen en torpedo’s. Het schip was afgeladen tot 10 à 11 duizend ton.
3e Stuurman Jacob Visser

An ammunition ship exploding after being hit by a torpedo.

Een munitie schip ontploft nadat het is geraakt door een torpedo.

Meer van de bemanning keert terug van verlof en zijn ontzet als ze het schip geladen zien worden.

Met lood in mijn schoenen ga ik weer aan boord. Door havenarbeiders werd met de hand – en heel voorzichtig – een grote hoeveelheid kistjes met ‘High Explosives’ aan boord gebracht. Bommen werden in trosjes van 10 stuks door de walkranen in de ruimen gehesen. Bovenop kwamen legervoertuigen en kanonnen. Tot slot werden er 10 Hurricane gevechtsvliegtuigen in kratten boven op de gesloten luiken van de 5 ruimen geladen
Ass. machinist Adriaan Kik

An Oerlikon 20 mm gun on a merchant freighter in convoy

Een 20 mm Oerlikon op een koopvaardijschip in konvooi (bron: Wikipedia)

Ook de eigen bewapening van het schip wordt uitgebreid. Er worden twee stuks Oerlikon 20 mm luchtafweerkanonnen geplaatst aan weerszijden van het schip achter de brug. Twee van de Bofors 40 mm kanonnen, die ook als lading in de ruimen van het schip zitten, worden op open plaatsen aan het dek verankerd.

Niemand wist waar we naar toe gestuurd zouden worden, maar algemeen werd aangenomen dat het niet naar een kuuroord zou zijn en tevens was het duidelijk dat zwemvesten eigenlijk maar beter geruild konden worden voor parachutes. De meesten dachten wel dat we naar Alexandrië in Egypte en dus naar de Middellandse Zee zouden worden uitgezonden, om de Kaap natuurlijk want binnendoor was zelfmoord. Maar dan wel graag in ons eentje, want ons schip was een van de modernste vrachtvaarders met een kruissnelheid van 17 mijl en veel te snel voor een vrachtkonvooi.
Ass. machinist Adriaan Kik