Hamburg, Blohm und Voss scheepswerf

U-604's commissioning ceremony at the Blohm & Voss shipyard, Hamburg. (picture by crewmember Peter Binnefeld, http://www.uboatarchive.net/U-604A/U-604Photos.htm)
The launch of a U-boat. (source: http://worldwartwo.filminspector.com)

De tewaterlating van een U-boot (bron: http://worldwartwo.filminspector.com)

In Hamburg wordt de zoveelste U-boot te water gelaten. Een van 224 die er gedurende de oorlog door deze werf zal worden gebouwd. De Duitse onderzeeboten hebben geen naam maar krijgen slechts een nummer. Deze boot, van het meest gebouwde type VIIc, is U-604. De onderzeeboten zijn eigenlijk oppervlakteschepen die ook onder water kunnen varen. Zestig meter lang en met 2 dieselmotoren haalt de boot ruim 17 knopen aan de oppervlakte. Onder water gebruikt de boot twee elektromotoren en accu’s. Hierop kan de boot maximaal 8 knopen halen. De actieradius op ‘sluipvaart’ van 4 knopen onderwater is slechts 80 mijl. Daarna moet de boot boven water komen om de accu’s met de dieselmotoren op te laden en zuurstof voor de 50-koppige bemanning in te nemen. In de praktijk vaart een U-boot, zeker in deze fase van de oorlog, het grootste deel van de tijd aan de oppervlakte.

Het belangrijkste wapen van de U-boot is de torpedo. Een type VIIc heeft 14 torpedo’s aan boord en kan die lanceren vanuit 4 boegbuizen en 1 hekbuis. Een torpedo is eigenlijk een kleine onbemande onderzeeboot, met een eigen motor (vaak op samengeperse lucht), en een explosieve lading die voldoende is om de meeste schepen met één treffer tot zinken te brengen. De Duitse torpedo’s ontploffen op het moment dat ze iets (een schip) raken. Er bestaan ook magnetische ontstekers die zouden moeten afgaan bij een sterk veranderend magnetisch veld (vlak bij een schip) . Dit werd echter ongedaan gemaakt door schepen te ‘demagnetiseren’ (degausing). Ook Abbekerk is al in 1940 ‘ degaussed’.

Verder heeft een -boot een dekkanon en een paar luchtafweer mitrailleurs die ze alleen boven water kan gebruiken.

KptLt Horst Höltring (Source: www.uboat.net)

KptLt Horst Höltring (Bron: www.uboat.net)

De kracht van een U-boot is onzichtbaarheid. Zodra ze zelf aangevallen wordt is ze erg kwetsbaar. Er is weinig nodig om de drukhuid – die het mogelijk maakt onder water te varen – te beschadigen. Een U-boot zal daarom ook zelden een direct gevecht boven water aangaan, zelfs niet met een licht bewapend koopvaardijschip als Abbekerk. Als ze wordt ontdekt en aangevallen bestaat haar enige verdediging uit onder water duiken en wegsluipen.

U-604 komt onder commando van Kptlt. Horst Höltring en zal de komende maanden een training/opwerk periode tegemoet gaan in de Oostzee. De training is in deze fase van de oorlog nog erg uitgebreid en zwaar. Pas op 1 augustus 1942 zal ze op haar eerste patrouille gaat.